Sunnah Sebelum Tidur

by 11:10 AM 0 comments
Assalamualaikum saudara seislam, entri kali ni adalah berkaitan dengan sunnah Rasullulah s.a.w tentang amalan sebelum tidur. Diharap dapat memberi manfaat yang banyak pada saudara. 


Antara sunnah-sunnah Nabi Muhammad S.A.W sebelum,ketika dan selepas tidur:

1.   Tidak tidur terlalu malam setelah sholat isya kecuali dalam keadaan darurat seperti untuk mengulang (muroja’ah) ilmu atau adanya tamu atau menemani keluarga, sebagaimana yang diriwayatkan oleh Abu Barzah radhiyallahu ‘anhu
“Bahwasanya Rasulullah shallallahu ‘allaihi wasallam membenci tidur malam sebelum (sholat Isya) dan berbincang-bincang (yang tidak bermanfaat) setelahnya” [Hadist Riwayat Al-Bukhari No. 568 dan Muslim No. 647 (235)]

2.   Membaca doa sebelum dan selepas tidur. Ramai orang memperlekehkan doa masnun (doa harian) tetapi Allah menjanjikan syurga kepada orang yang mengamalkannya.

3.   Jangan tidur dalam keadaan kaki menghadap ke Qiblat. Keadaan yang demikian hanyalah untuk orang yang meninggal dunia.

4.   Barang siapa yang membaca Tasbih Fatimah, sekiranya dia mati pada ketika dia tidur maka ia dikira sebagai mati syahid. Apa itu tasbih Fatimah?
Subahanallah 33 kali
Alhamdulillah 33 kali
Allahuakbar 33 kali

5.   Membaca  3 Qul lalu meniupkan pada tapak tangan dan menyapukan ke seluruh badan untu menghindarkan sihir dan perbuatan jahat manusia

Dari Aisyah r.a meriwayatkan bahawa setiap kali Rasulullah s.a.w pergi untuk tidur pada waktu malam, baginda akan menadah kedua belah tangan dan menghembus ke tapak tangan baginda setelah membaca surah Al-Ikhlas, surah Al-Falaq dab surah An-Nas, kemudian menyapu kedua tapak tangan baginda ke seluruh anggota bermula dari kepala, muka dan hadapan badan.Hal ini dilakukan baginda tiga kali berturut-turut - Sahih Al-Bukhari.


6.   Niat untuk bangun menunaikan solat Tahajut. Sekiranya tidak terjaga dari tidur, Allah S.W.T akan mengira seolah-olah dia bertahajut sepanjang malam. Solat tahajut adalah pendinding daripada sihir dan buatan orang

7.   Mengambil wuduk sebelum tidur dan menunaikan solat sunat taubat

8.   Maafkan semua kesalahan orang lain kepada kita dan menghalalkan segala hutang piutang orang lain kepada kita

9.   Tidur dengan mengamalkan posisi tidur Rasulullah iaitu mengiring badan ke kanan dan tapak tangan di bawah pipi.


Peringatan:
Pesan Rasulullah, jangan tidur secara meniarap terutama lelaki. Sekiranya tidur dengan kain pelikat, ikat hujung kain supaya tidak timbul fitnah. Tidur tanpa menutup aurat dengan sempurna akan menghindarkan malaikat, bahkan mengundang makhluk lain.
Sumber : Klik sini

fy creatives

Developer

Cras justo odio, dapibus ac facilisis in, egestas eget quam. Curabitur blandit tempus porttitor. Vivamus sagittis lacus vel augue laoreet rutrum faucibus dolor auctor.

0 comments:

Post a Comment